Σωματική άσκηση

Οι ειδικοί συμφωνούν ότι η σωματική δραστηριότητα μπορεί να κάνει καλό στους ασθενείς με πολλαπλή σκλήρυνση. Η άσκηση δε βοηθά μόνο στη διαχείριση των συμπτωμάτων, όπως η κόπωση, και στη βελτίωση της λειτουργίας των μυών, αλλά μπορεί επίσης να τονώσει το ηθικό, δίνοντάς μια αίσθηση ολοκλήρωσης και συμβάλλοντας στη βελτίωση της συνολικής ποιότητας ζωής. Και το σπουδαιότερο είναι ότι, ανεξάρτητα από το επίπεδο φυσικής κατάστασης ή την ικανότητά άσκησης, υπάρχει πάντα κάτι που ταιριάζει σε όλους.

Έχετε ακούσει ποτέ το ρητό, «είμαστε ό,τι τρώμε»; Για πολλά άτομα που ζουν με πολλαπλή σκλήρυνση, οι πιο υγιεινές επιλογές τροφών έχουν ως αποτέλεσμα να αισθάνονται πιο υγιείς. Άλλοι πάλι ισχυρίζονται ότι δεν νιώθουν καμία διαφορά. Επομένως, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι οι επιπτώσεις της υγιεινής διατροφής μπορεί να είναι διαφορετικές, αλλά ένα είναι σίγουρο: η κατανάλωση τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε θρεπτικά συστατικά μπορεί να βοηθήσει τον οργανισμό να τελεί σωστά τις λειτουργίες του.

Γιατί είναι σημαντική η άσκηση;

Όπως και η κατανάλωση διατροφής πλούσιας σε θρεπτικά συστατικά, η άσκηση είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να διατηρούμε το σώμα κατά το δυνατόν σε καλύτερη κατάσταση. Μπορεί ακόμα και να βοηθήσει να διατηρηθούν μερικά από τα συμπτώματα της Πολλαπλής Σκλήρυνσης υπό έλεγχο! Ο γιατρός ή ο νοσηλευτής βοηθούν στην κατάρτιση ενός κατάλληλου και ασφαλούς προγράμματος για την κάθε περίπτωση. Εάν δεν έχετε πειστεί ακόμα για τα οφέλη της άσκησης, παρακάτω αναφέρουμε ορισμένους τρόπους άσκησης που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην πολλαπλή σκλήρυνση:

  • Η σωματική δραστηριότητα μπορεί να βελτιώσει τη συνολική υγεία
  • Βοηθά στο να παραμείνουν οι ασθενείς όσο το δυνατόν πιο κινητικοί και δραστήριοι
  • Βοηθά στη διαχείριση των συμπτωμάτων της Πολλαπλής Σκλήρυνσης
  • Μειώνει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων
  • Βελτιώνει τη μυϊκή δύναμη και τη φυσική κατάσταση (αυτό μπορεί να βοηθήσει με τα προβλήματα κινητικότητας και αδυναμίας)
  • Βοηθά στη διαχείριση του βάρος, αλλά είναι πιο αποτελεσματική σε συνδυασμό με μια υγιεινή διατροφή
  • Βελτιώνει τη διάθεση

Τρόποι άσκησης

Ποδήλατο στην πολλαπλή σκλήρυνση

Ποδήλατο

Η ποδηλασία μπορεί να είναι ένας χαλαρωτικός και ήπιος τρόπος να παραμείνει δραστήριο ένα άτομο με πολλαπλή σκλήρυνση. Ίσως θα μπορούσατε να δείτε αν υπάρχουν συνιστώμενες ποδηλατικές διαδρομές στην περιοχή σας ή μια τοπική οργάνωση ποδηλασίας που διοργανώνει ομαδικές βόλτες. Εναλλακτικά, υπάρχει και η λύση του ποδηλάτου γυμναστικής στο σπίτι ή στο γυμναστήριο.
Γυμναστήριο στην πολλαπλή σκλήρυνση

Γυμναστήριο

Μιας που μιλάμε για γυμναστήρια, δεν χρειάζεται σκληρές προπονήσεις για να απολαύσουμε τα οφέλη του τοπικού γυμναστηρίου. Τα περισσότερα προσφέρουν ποικίλα προγράμματα για άτομα κάθε ικανότητας, οπότε ελέγξτε τι είναι κατάλληλο για τις ανάγκες σας.
Περπάτημα στην πολλαπλή σκλήρυνση

Περπάτημα

Το περπάτημα είναι σημαντικό για τη βελτίωση της φυσικής κατάστασης και για να αναπνέουμε άφθονο φρέσκο, καθαρό αέρα. Μπορεί επίσης να είναι μια καλή δικαιολογία για να βρεθούμε με έναν φίλο!
Ανακαλύψτε τις ικανότητές σας στην κηπουρική

Κηπουρική

Η κηπουρική δεν είναι μόνο ένας πολύ καλός τρόπος για να παραμείνετε δραστήριοι, αλλά είναι επίσης μια ασχολία που προσαρμόζεται στις ικανότητες και στις αντοχές σας, ενώ ταυτόχρονα σας γεμίζει ικανοποίηση καθώς βλέπετε τους καρπούς των κόπων σας κάθε φορά που βγαίνετε έξω.
Άσκηση στο σπίτι

Άσκηση στο σπίτι

Οι κονσόλες παιχνιδιών είναι ιδανικές για το σαλόνι και διαθέτουν τόσα πολλά και διαφορετικά αθλήματα, που σίγουρα θα βρείτε κάτι να παραμείνετε δραστήριοι από την άνεση του σπιτιού σας. Γιατί να μην δοκιμάσετε ένα DVD άσκησης στο σπίτι ή να ψάξετε ένα βίντεο γιόγκα στο YouTube και να ζητήσετε από έναν φίλο να σας κάνει παρέα; Θυμηθείτε να κάνετε μόνο ό,τι αισθάνεστε άνετα και μην προσπαθήσετε να πιέσετε τον εαυτό σας υπερβολικά πολύ.
Κοινωνικοποίηση στην πολλαπλή σκλήρυνση

Κοινωνικοποιηθείτε

Ελέγξτε στο διαδίκτυο ή ζητήστε από το τοπικό κέντρο της κοινότητάς σας να σας ενημερώσει αν υπάρχουν μαθήματα, όπως Tai Chi, γιόγκα, aqua aerobics (αεροβική στο νερό), τραγούδι, περπάτημα ή μουσική στην περιοχή σας. Θα μπορούσατε ακόμη και να δημιουργήσετε τη δική σας ομάδα, κάτι που θα ήταν ένας πολύ καλός τρόπος για να συναντήσετε άλλα άτομα.

Στοιχεία που πρέπει να ληφθούν υπόψη

Όπως και με άλλες αλλαγές στην κατάσταση της υγείας και της φυσικής κατάστασης ενός ατόμου, η συμβουλή του γιατρού ή του νοσηλευτή είναι σημαντική, καθώς μπορούν να προσαρμόσουν το πρόγραμμα στις ανάγκες του με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Ενδείκνυται ιδιαίτερα εάν δεν έχει ασκηθεί για κάποιο διάστημα ή σκέφτεται να εντατικοποιήσει την άσκηση που κάνει. Ακολουθούν μερικές συμβουλές…

Πηγαίνετε αργά

Είναι πολύ δελεαστικό να καταβάλλετε τη μέγιστη προσπάθεια την ώρα που ξεκινάτε την άσκηση. Υπάρχει όμως ένα πολύ ισχυρό επιχείρημα που σας αποτρέπει να καταβάλλετε πολύ μεγάλη προσπάθεια, πολύ νωρίς. Αν στοχεύετε σε μεγαλύτερης διάρκειας και αυξημένης έντασης προπονήσεις, είναι πιο εύκολο να δείτε ποια είναι τα όριά σας.

Κάντε ζέσταμα στην αρχή και διατάσεις στο τέλος

Αποκτήστε τη συνήθεια να κάνετε ζέσταμα ώστε να προετοιμάζετε τους μύες σας με απαλές διατάσεις προτού ξεκινήσετε. Είναι ο καλύτερος τρόπος για να περιορίσετε τους πιασμένους και πονεμένους μύες. Και όπως λένε, ό,τι ανεβαίνει, πρέπει να κατέβει. Οπότε, θυμηθείτε επίσης να χαλαρώσετε τους μύες με διατάσεις μετά την προπόνησή σας.

Παραμείνετε δροσεροί (ή ζεστοί)

Για μερικούς, οι αλλαγές στη θερμοκρασία του σώματος μπορεί να προκαλέσουν δυσφορία. Αν ισχύει κάτι τέτοιο για εσάς, εξετάστε τρόπους για να παραμείνετε δροσεροί προτού ασκηθείτε.

Ίσως θα μπορούσατε να χωρίσετε την άσκησή σας σε μικρότερα τμήματα με τακτικά διαλείμματα ή θα μπορούσατε να σκεφτείτε να φορέσετε γιλέκα ψύξης ή να κάνετε δροσερό ντους.

Ένας από τους απλούστερους τρόπους για να δροσίζεστε είναι να έχετε στο χέρι σας ένα δροσερό ρόφημα, το οποίο επίσης σας βοηθά να παραμείνετε ενυδατωμένοι. Μπορείτε επίσης να μιλήσετε με τον νοσηλευτή ή τον γιατρό σας σχετικά με άλλες τεχνικές που θα μπορούσαν να βοηθήσουν.

Όταν κάνει περισσότερο κρύο, μπορεί να διαπιστώσετε ότι δυσκολεύεστε να παραμείνετε ζεστοί. Εάν συμβαίνει αυτό, βεβαιωθείτε ότι φοράτε ζεστά ρούχα και βάλτε πολλά στρώματα ρούχων ή ασκηθείτε όταν ο καιρός είναι ζεστός.

Βιβλιογραφία - Χρήσιμοι σύνδεσμοι

  • Exercise. MS Society UK. Διατίθεται στη διεύθυνση: https://www.mssociety.org.uk/exercise. Τελευταία προσπέλαση: Οκτώβριος 2017.
  • Managing your weight. MS Society UK. Διατίθεται στη διεύθυνση: https://www.mssociety.org.uk/managing-your-weight. Τελευταία προσπέλαση: Οκτώβριος 2017.
  • Exercise. MS Trust. Διατίθεται στη διεύθυνση: https://www.mstrust.org.uk/a-z/exercise. Τελευταία προσπέλαση: Οκτώβριος 2017.