Ψυχική υγεία και χαλάρωση

Δεν είναι ασυνήθιστο για τους ανθρώπους που ζουν με πολλαπλή σκλήρυνση να νιώθουν αλλαγές στη διάθεση και τη συμπεριφορά. Μάλιστα, μελέτες έχουν καταδείξει ότι μέχρι το 50% των ανθρώπων που ζουν με πολλαπλή σκλήρυνση θα έχουν κατάθλιψη κάποια στιγμή στη ζωή τους. Είναι ζωτικής σημασίας οι ασθενείς που ζουν με Πολλαπλή Σκλήρυνση να αφιερώνουν χρόνο στη φροντίδα του εαυτού τους. Επίσης, τα τακτικά διαλείμματα είναι πιθανό να διευκολύνουν τη διαχείριση όλων των πτυχών της ζωής τους. Είτε αφιερώνουν μία ολόκληρη ημέρα είτε λίγα λεπτά, πάντα υπάρχουν οφέλη αν εστιάσουν σε κάτι που τους αρέσει.

Γιατί η ενσυνειδητότητα και η χαλάρωση είναι σημαντικές στην Πολλαπλή Σκλήρυνση;

Η φροντίδα της ψυχολογικής ευεξίας είναι εξίσου σημαντική με τη φροντίδα του σώματος. Όπως το σώμα, έτσι και το μυαλό, χρειάζεται λίγη από την προσοχή μας για να διατηρείται σε καλή κατάσταση. Η παραμέληση των συναισθημάτων ή η προσπάθεια να προσποιηθούμε ότι όλα είναι καλά, ενώ δεν είναι, λειτουργούν μόνο ως βραχυπρόθεσμες «διορθώσεις» και μπορεί να κάνουν τα πράγματα πιο δύσκολα μακροπρόθεσμα.

Ένα βασικό βήμα για τους ασθενείς είναι να αποδεχθούν ότι μπορεί να υπάρξουν δύσκολες και εύκολες στιγμές στη ζωή τους και ότι δεν πειράζει να είναι λυπημένοι ή θυμωμένοι ενίοτε. Εάν διαπιστώσουν ότι δυσκολεύονται πραγματικά να διατηρήσουν μια υγιή στάση απέναντι στη ζωή ή εάν αισθάνονται ιδιαίτερα ανήσυχοι ή πεσμένοι, μπορούν να συζητήσουν με τον θεράποντα γιατρό ή νοσηλευτή σχετικά με τη διαθέσιμη επιπρόσθετη βοήθεια.

Ενσυνειδητότητα

Εάν οι ασθενείς αισθάνονται ότι η καθημερινότητα τους καταβάλλει, η ενσυνειδητότητα μπορεί να αποτελέσει έναν αποτελεσματικό τρόπο αποσυμπίεσης του μυαλού και να τους βοηθήσει να εστιάσουν στα πιο σημαντικά πράγματα. Υπάρχουν πολλές τεχνικές και οδηγοί για να αρχίσουν να χρησιμοποιούν την ενσυνειδητότητα.

Βρείτε ένα ήσυχο σημείο και κάνετε την παρακάτω άσκηση:

  1. Καθίστε ή ξαπλώστε σε μια άνετη θέση σε ένα ήσυχο δωμάτιο ή στον κήπο. Χαλαρώστε και κλείστε τα μάτια σας. Αφουγκραστείτε τους ήχους γύρω σας –μικρούς και μεγάλους, κοντινούς και μακρινούς.
  2. Εστιάστε στην αναπνοή σας. Είναι βαθιά ή ρηχή;
  3. Επικεντρωθείτε στην επιβράδυνση της αναπνοής σας και εισπνεύστε πολύ αργά. Κρατήστε για λίγο την αναπνοή σας. Στη συνέχεια, εκπνεύστε. Με κάθε αναπνοή επικεντρωθείτε περισσότερο στην πράξη της αναπνοής και λιγότερο στο περιβάλλον.
  4. Όταν αισθάνεστε χαλαροί, εστιάστε σε κάτι συγκεκριμένο που σας ενοχλεί. Σκεφτείτε τι το προκαλεί, τι το επιδεινώνει και, εάν μπορείτε, σκεφτείτε κάτι που θα μπορούσε να το βελτιώσει. Χρειάζεται να επικοινωνήσετε με κάποιον για αυτό; Εάν ναι, με ποιον;
  5. Καταστρώστε ένα σύντομο σχέδιο με ενέργειες για τη βελτίωσή του, στη συνέχεια, βγάλτε το από τις σκέψεις σας και επικεντρωθείτε στο σώμα σας, χαλαρώστε. Κατόπιν επιστρέψτε την εστίασή σας στην αναπνοή σας.
  6. Όταν είστε έτοιμοι, ανοίξτε τα μάτια σας.

χαλάρωση

Αποφύγετε το στρες

Αφιερώστε μία ολόκληρη ημέρα σε κάτι που σας ευχαριστεί

Είτε πρόκειται για γκολφ, για σπα, για χαλαρωτική εκδρομή στη θάλασσα ή για χουχούλιασμα στο σπίτι βλέποντας μια καλή ταινία ή τηλεοπτική σειρά, επιλέξτε μια συγκεκριμένη ημέρα την οποία θα αφιερώσετε στην ξεκούραση και τη χαλάρωση.

Αφιερώστε μία ολόκληρη ώρα σε κάτι που σας ευχαριστεί

Βάλτε μια απόλαυση στη ζωή σας πιο συχνά, αφιερώνοντας μία ώρα για να απολαύσετε κάτι που σας φτιάχνει την ημέρα. Είτε σας αρέσει να μουλιάζετε στη μπανιέρα, να παίζετε Sudoku, να πετάτε χαρταετό, να επισκευάζετε το αυτοκίνητο-αντίκα σας ή να απολαμβάνετε μια αγαπημένη ταινία, προγραμματίστε τα όλα εγκαίρως για να κάνετε την ημέρα σας λίγο πιο ξεχωριστή.

Ή αφιερώστε μόλις πέντε λεπτά σε κάτι που σας ευχαριστεί

Σταματήστε, πάρτε μια βαθιά αναπνοή και πείτε στον εαυτό σας ότι τα επόμενα λεπτά είναι αφιερωμένα στον εαυτό σας. Εάν είστε στο σπίτι, φτιάξτε ένα ρόφημα και χαλαρώστε για πέντε λεπτά. Τηλεφωνήστε σε έναν φίλο ή διαβάστε εφημερίδα. Εάν είστε στη δουλειά, κάντε μια βόλτα έξω ή βρείτε ένα ήσυχο σημείο όπου μπορείτε να κάνετε ένα μικρό διάλειμμα. Δεν χρειάζεται καν να φύγετε από τον χώρο εργασίας αν δεν έχετε καθόλου χρόνο, αφιερώστε λίγα δευτερόλεπτα στην αναπνοή σας, καθώς αυτό μπορεί να σας βοηθήσει να χαλαρώσετε.

Βιβλιογραφία - Χρήσιμοι σύνδεσμοι

  • MS and your emotions: Understanding and dealing with your feelings. MS Society UK. Διατίθεται στη διεύθυνση: https://www.mssociety.org.uk/sites/default/files/Emotions%20and%20MS%20Sept%202015.pdf.
  • Be kind to your mind. MS Trust. Διατίθεται στη διεύθυνση: https://www.mstrust.org.uk/news/views-and-comments/be-kind-your-mind. Τελευταία προσπέλαση: Οκτώβριος 2017.
  • Stress and anxiety. MS Society UK. Διατίθεται στη διεύθυνση: https://www.mssociety.org.uk/what-is-ms/signs-and-symptoms/mental-health/stress-and-anxiety. Τελευταία προσπέλαση: Οκτώβριος 2017.
  • MS and your feelings. MS Trust. Διατίθεται στη διεύθυνση: https://www.mstrust.org.uk/understanding-ms/diagnosing-ms/newly-diagnosed-multiple-sclerosis/ms-and-your-feelings. Τελευταία προσπέλαση: Οκτώβριος 2017.
  • Getting started and mindfulness. Mindful. Διατίθεται στη διεύθυνση: https://www.mindful.org/meditation/mindfulness-getting-started/. Τελευταία προσπέλαση: Οκτώβριος 2017.