Γνωστικά προβλήματα

Σκέψεις και συναισθήματα

Γνωστικά προβλήματα

Όπως ίσως γνωρίζετε, τα προβλήματα με τη σκέψη, τη μνήμη και τη συγκέντρωση (μερικές φορές κατηγοριοποιούνται μαζί ως γνωστικά προβλήματα) είναι συχνά στους ανθρώπους που ζουν με Πολλαπλή Σκλήρυνση. Καθώς μεγαλώνουμε, μερικές από τις γνωστικές μας ικανότητες αρχίζουν να φθίνουν. Ωστόσο, περίπου οι μισοί από όλους τους ανθρώπους που ζουν με Πολλαπλή Σκλήρυνση θα αναπτύξουν προβλήματα γνωστικής λειτουργίας σε κάποιο σημείο της ζωής τους.

Τα προβλήματα γνωστικής λειτουργίας μπορεί να δημιουργήσουν διάφορες δυσκολίες. Οι άνθρωποι μπορεί να βιώσουν:

  1. Δυσκολία στην ολοκλήρωση εργασιών
  2. Προβλήματα με τη συμμετοχή σε ομαδικές συζητήσεις
  3. Δυσκολία στην επεξεργασία πληροφοριών
  4. Δυσκολία στη λήψη αποφάσεων

Συναισθηματικά και ψυχολογικά προβλήματα

Από τις αλλαγές στη διάθεση έως την κατάθλιψη και το άγχος, η Πολλαπλή Σκλήρυνση συχνά έχει σημαντική επίδραση στη συναισθηματική υγεία. Είναι σημαντικό να μην παραβλέψετε τη συναισθηματική ευεξία, ούτε να αδιαφορείτε για τα συναισθήματα που γεννά η διάγνωση της Πολλαπλής Σκλήρυνσης, καθώς μπορεί να προκαλούνται από την ίδια τη νόσο.

Η Πολλαπλή Σκλήρυνση μπορεί να παρεμβαίνει στη μετάδοση σημάτων που επηρεάζουν τη διάθεση. Μελέτες έχουν δείξει ότι η κατάθλιψη είναι πιο συχνή στους ανθρώπους που ζουν με Πολλαπλή Σκλήρυνση σε σχέση με τον γενικό πληθυσμό.

Τα συναισθηματικά προβλήματα στην Πολλαπλή Σκλήρυνση έχουν μεγάλο εύρος, αλλά περιλαμβάνουν προβλήματα με:

  1. Κατάθλιψη ή άγχος
  2. Αυτοεκτίμηση
  3. Αλλαγές στη διάθεση

Διαχείριση των συμπτωμάτων

Μερικές στρατηγικές για τη διαχείριση των γνωστικών προβλημάτων που επηρεάζουν την καθημερινότητα:

  1. Κάντε περισσότερα διαλείμματα – αν διαπιστώσετε ότι δεν μπορείτε να συγκεντρωθείτε για πολλή ώρα, κάνετε τακτικά αλλά σύντομα διαλείμματα
  2. Ιεραρχήστε τις εργασίες σας – ξεκινήστε από εκείνες που απαιτούν μεγαλύτερη προσοχή και συγκέντρωση και αφήστε τις ευκολότερες για τις στιγμές που είναι πιθανό να είστε πιο κουρασμένοι
  3. Δοκιμάστε τον διαλογισμό ή την ενσυνειδητότητα – μπορεί να σας βοηθήσει να χαλαρώσετε και να βάλετε τις σκέψεις σας σε μια σειρά.
  4. Κρατήστε το μυαλό σας σε εγρήγορση – να θέτετε προκλήσεις στο μυαλό σας κάνοντας διαφορετικές δραστηριότητες, διαβάζοντας ή βλέποντας φίλους
  5. Βάλτε τη μνήμη σας σε λειτουργία – εάν έχετε ένα θέμα με το οποίο είστε παθιασμένοι, δοκιμάστε να παρακολουθήσετε ένα σχετικό μάθημα. Αυτό μπορεί να σας βοηθήσει να ακονίσετε το μυαλό σας

Βιβλιογραφία - Χρήσιμοι σύνδεσμοι

  • Memory and thinking. MS Society UK. Διατίθεται στη διεύθυνση: https://www.mssociety.org.uk/ms-resources/memory-and-thinking-booklet. Τελευταία προσπέλαση: Οκτώβριος 2017.
  • Cognitive skills and normal aging. Διατίθεται στη διεύθυνση: http://alzheimers.emory.edu/healthy_aging/cognitive-skills-normal-aging.html. Τελευταία προσπέλαση: Οκτώβριος 2017.
  • Cognition and cognitive symptoms. MS Trust. Διατίθεται στη διεύθυνση: https://www.mstrust.org.uk/a-z/cognition-and-cognitive-symptoms. Τελευταία προσπέλαση: Οκτώβριος 2017.
  • MS and your emotions. MS Society UK. Διατίθεται στη διεύθυνση: https://www.mssociety.org.uk/ms-resources/ms-and-your-emotions-understanding-and-dealing-your-feelings. Τελευταία προσπέλαση: Οκτώβριος 2017.
  • Depression. MS Trust. Διατίθεται στη διεύθυνση: https://www.mstrust.org.uk/a-z/depression. Τελευταία προσπέλαση: Οκτώβριος 2017.
  • Managing memory gaps and other cognitive problems. Διατίθεται στη διεύθυνση: https://www.theworldvsms.com/managing-memory-gaps-cognitive-problems/. Τελευταία προσπέλαση: Οκτώβριος 2017.